Lofoten

jeanette haga lofoten (51)

Det var mye skriverier om Lofoten i media i sommer. Vi hørte om folk som slo opp teltene sine på gravplasser og fotballbaner, og så bilder av boss og avføring som fløt alle veier. Før vi reiste haddevi  forberedt oss på at den uberørte idyllen vi forbinder med Lofoten var ødelagt. Og for hver avisartikkel vi leste hatet vi oss selv for at vi ikke hadde fått fingeren ut og reist tidligere. Men når vi kom frem var alle bekymringer glemt. Lofoten er et eneste stort paradis! Alle instagram-bildene du har sett er ikke i nærheten av å fange hvor vakker naturen faktisk er der oppe. Det slår rett og slett knock-out på alt av naturopplevelser jeg har hatt tidligere.

Offersøykammen (3)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

jeanette haga lofoten (75)

jeanette haga lofoten (67)

Vi hadde egentlig ikke gjort noe research annet enn å print-screene et og annet instagram-bilde før vi reiste oppover. Vi stoppet derfor i Bodø og kjøpte med oss denne boken. Vi skjønte raskt at det ville bli umulig for oss å rekke over alle fjellene vi hadde lyst til å gå på. Det var ingen enkel utvelgelsesprosess. Hehe, snakk om luksusproblem! Til slutt endte vi opp med disse

Topp 730

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En fun fact om dette fjellet er at det ikke er merket med noe navn på kartet. Det blir kalt Topp 730 fordi det er 730 meter høyt. Bildet over er ikke tatt fra toppen, men fra et punkt som kalles «kisten» ca 100 meter lenger nede. Denne dagen var nemlig toppen dekket av tykk, tykk skodde. Så vi fikk dessverre ikke annet enn små glimt av utsikten derfra. Jeg har sett bilder i etterkant og det ser virkelig fantastisk ut. Mulig vi må opp igjen hit en annen gang 🙂

Topp 730 (9)

Topp 730 (8)

Offersøykammen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette var den desidert korteste turen, men kanskje også den aller fineste. Vi tok det som en treningsøkt og brukte vel knappe 25 minutter opp. Utsikten som møtte oss tok rett og slett pusten fra oss! Det var så mildt og fint at vi kunne være på toppen i over en time uten å fryse. En tur jeg anbefaler på det varmeste.

Offersøykammen (2)

Offersøykammen (3)

Offersøykammen (4)
Dette lå på toppen. Vi Googlet det når vi kom ned igjen. Det er tysk og betyr «hvil i fred bestemor»

Værøy

Værøy (25)

Værøy er en øy som ligger et lite stykke utenfor Lofoten fastlandet. Det går bilferge fra Moskenes ut dit, og den tar 1 time og 15 minutter. Her er det flere topper man kan gå på. Bildet over er tatt fra Håen, den vakreste utsikten på øyen, spør du meg. Faktisk så går det bilvei helt til toppen av dette fjellet. Grunnen er at det ligger en NATO-stasjon der. Det er ikke lov å bruke bilveien da, sikkert til ergrelse for noen. Jeg syntes uansett det er mye hyggeligere å gå på stien!

Værøy (31)

Værøy (5)

Værøy (27)

Herfra gikk vi videre til Hornet hvor du får utsikt over nordvestsiden av øyen. Derfra kan du blant annet se en nedlagt flyplass og en kjempe fin sandstrand som vi kjørte til når vi kom ned fra fjellet. Der stekte vi egenfisket makrell til lunsj. Idyll! Etter noen timers hvile på stranden tok vi på oss joggesko og satte kursen mot Måstad. Det er en fraflyttet bygd som ligger langt utenfor allfarvei. Stien dit egnet seg mindre til en joggetur enn vi hadde trodd. Det var lange partier med rullesten og ulent terreng. Når vi kom tilbake til bilen var jeg så sliten at jeg fikk krampe i magen når jeg begynte å le..

Værøy (29)

Værøy (28)

Værøy (1)

Fløya og Djevelporten

Dette fjellet ligger i Svolvær, og på veien går man forbi den kjente Svolværgeita. Noen galninger klatrer jo faktisk opp dit. For meg var det mer enn nok å se den fra avstand.. Det er flere veier til toppen av Fløya. Vi valgte den ruten som går forbi Djevelporten som dere ser bilde av under. Den stenen er heldigvis mye bredere enn det ser ut 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var faktisk kun kjæresten som kom seg helt til toppen av Fløya. Siste del av fjellet var ganske luftig. Det overrasket meg litt i og med at resten av turen var alt annet enn krevende. Man skal jo utfordre seg selv litt, men når det ikke føles trygt er det like greit å la være. Jeg var uansett ganske fornøyd med utsikten jeg fikk herfra 🙂

Fløya (6)

Kongstindan

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kongstindan ligger også i Svolvær-området. Jeg husker jeg tenkte at dette ikke var den mest spektakulære turen. Når jeg ser bildet over så skjønner jeg jo at jeg var blitt veldig godt vant av å være i Lofoten. Det er absolutt ingenting i veien med den utsikten der! Vi brukte vel tre timer opp og ned, og det inkluderte flere lange og gode pauser. Det var så varmt denne dagen at vi kunne ligge å sole oss i lyngen! Savn!

Kongstindan (12)

Kongstindan (10)

Festvågtind

Som dere ser så var ikke dette en vanlig fjelltur. Selv ikke i Lofoten i fellesferien samler det seg 600 personer på toppen av Festvågtind en tilfeldig mandag. Grunnen til at det var så masse folk her den dagen var at Sondre Justad arrangerte konsert. Som om ikke det var nok dukket plutselig Sondre Lerche, Marit Larsen, Fay Wildhagen og flere opp, og det hele ble til en mini-festival på 541 meter over havet.

♥ En utrolig kul og spesiell opplevelse ♥

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette var faktisk den tyngste av alle turene vi gikk. Her snakker vi nærmest klatring fra første steg. Men alt slitet er glemt når du kommer på toppen. Du får en heelt insane utsikt over Henningsvær og ellers er det bare hav så langt øyet kan se. Denne turen vil jeg virkelig anbefale!

Kvalvika

Jeg tror dette må være en av de mest kjente attraksjonene i hele Lofoten. Hvis det var et sted vi merket turistrushet i løpet av ferien så var det her. Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor akkurat denne stranden er så ekstremt populær. Det er jo flust av sandstrender som er vel så fine som denne overalt i Lofoten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er ca 2 km å gå inn til stranden fra der man parkerer. Jeg tror vi brukte nesten en time på den korte strekningen. Jeg er virkelig ikke vant til å gå med stor og tung sekk, noe som resulterer i snegletempo. Hehe! Dette var den eneste dagen vi var uheldig med været der oppe. Midt under frokosten åpnet plutselig himmelen seg og vi måtte løpe inn i teltet. Det hører også med til historen at jeg ble fridd til her ❤

Selv om hovedfokuset vårt var å gå så mye på fjellet som mulig så fikk vi med oss en del andre ting også. Vi var blant annet på Vikingmuseum, kunstutstilling og lofotfiske. Kjæresten var ganske kry når han dro opp en ekte lofottorsk 😀 I tillegg spiste vi på mange koselige kafeer og restauranter – Anitas Seafood, Trevarefabrikken, Du Verden, Fiskekrogen og Krambua Restaurant, for å nevne noen. Det ble mye sjømat, naturlig nok.

jeanette haga lofoten (50)

Lofotfiske (10)

Lofotfiske (11)

Lofotfiske (9)

jeanette haga lofoten (79)

jeanette haga lofoten (81)