Norgesferie

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det blir ikke bedre enn sommer i Norge. Eller… En liten presisering. Det blir ikke bedre enn sommer og SOL i Norge! Denne ferien har vi rett og slett jaktet på solen. Og den har sendt oss på kryss og tvers rundt om i Norge.

jeanette haga finnskogen (8)

jeanette haga (7)

På litt over to uker har vi rukket å bevege oss fra Vetvika i vest, til Finnskogen i Øst og til Lofoten i Nord. Det er nesten ikke en fylkesgrense vi ikke har krysset. Ferien startet i Vetvika – et lite stykke vestlandsparadis som vi har hatt i kikkerten i lang, lang tid. Endelig satt både timingen og værmeldingen og det kunne knapt vært finere!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn liten skjult perle på Vestlandet ❤ DCIM100GOPROG0020999.JPG

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dagen etter ble en real kjøredag med to mål for øyet. Vi skulle kjøre østover og vi skulle rekke bakeriet i Lom før det stengte! Hehe! Kanelboller er livet! I hvert fall i følge kjæresten. Min store svakhet er sjokoladeboller, men det finner jeg sjeldent på bakerier.. Når vi kom til Lom så vi at selveste Arne Brimi stod og kokkelerte ved grillen på BrimiBue. Så plutselig fikk vi serverte nygrillet kalv fra kokken selv! Det var middagen sin det.

Image-1

Vi lot værmeldingene bestemme neste destinasjon og endte opp i Finnskogen. Planen var å sveive opp den ene ørreten etter den andre for så å tilberede den som middag på Primusen. I ekte Lars Monsen stil. Vi kjøpte fiskekort og fant de beste ørretvannene på kartet. Men det ble med det.. Finnskogen ga oss både sol, teltliv og bålkos, men også så store mengder mygg som jeg aldri før har sett. Vi holdt ikke ut mer enn et par netter før vi kapitulerte og da så vi allerede ut som to kjøttkaker! Etter det konkluderte vi med at vi definitivt trives bedre med fjell og vidde enn skog og mygg..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

jeanette haga finnskogen (7)

jeanette haga finnskogen (9)

jeanette haga finnskogen (10)

Jeg har lenge hatt lyst til å gå Besseggen, så noen timer etter at vi hadde unnsluppet myggeldoradoet i øst befant vi oss i Gjendesheim. På veien dit kom vi over et sted som drev med dresinsykkelutleie (av alle ting), og vi bestemte oss for å teste det ut. Vi holdt det gående i halvannen time før vi var var fornøyde og kjørte videre. Definitivt en artig opplevelse 😀

Middagen inntok vi på Valdres Spiseri og Mathus. Det ble plankebiff på meg og raspeballer på kjæresten. Sistnevnte fikk seg en liten overraskelse når han fikk servert flytende brunost som tilbehør. Er det en vanlig greie i innlandet? Den ble i hvert fall raskt byttet ut med sukker. Ingen skal tulle med favorittretten, si! Restauranten fant jeg via «Hanen». Det er en app jeg lastet ned før vi dro på ferie som gir deg oversikt over bygdeperler rundt omkring i Norge. Så mye hyggeligere å spise på et autentisk og koselig sted med lokale råvarer enn en halvgjort kro langs E6. Det kjører jeg gladelig noen ekstra kilometer for.

029080ca-dab3-4dc9-9143-8d278ddacc7c-4629-0000040e2dd44b38-e1501502065528.jpg

Besseggen skuffet oss heller ikke. Det er jo en av Norges mest populære turer for en grunn. Det er rett og slett helt nydelig der! Et lite tips er å gå fra Gjendesheim til Memurubu, og deretter ta båten tilbake. De fleste pleier å gjøre motsatt og dermed slipper du unna de største folkemengdene. Høydepunktet på turen var definitivt når vi fikk øye på denne reinsdyrflokken!

jeanette haga besseggen (7)

Etter Besseggen vendte vi nesen nordover. Å besøke Lofoten har vært en stoor drøm lenge. Endelig gikk den i oppfyllelse og det fortjener sitt helt eget blogginnlegg eller ti!